Norgesferie i år? Vi innfører en ekstraordinær dekning for avbestilling av innenlandsreiser med avreisedato mellom 15.06 – 31.12.2020.
Reiseforsikringen vil dekke de avbestillingsomkostningene du ikke har krav på å få refundert av reiseselskap/transportselskap/overnattingssted dersom du må avbestille din innenlandsreise på grunn av lokale/regionale myndigheter (kommune eller fylke) sitt innreiseforbud til destinasjon på utreisedato. Dekningen gjelder kun for forhåndsbetalt overnatting og forhåndsbetalt billett til fly/tog/buss/båt. Dette er en dekning ut over våre vilkår, og gjelder kun for reiser med planmessig avreisedato i perioden 15.06 – 31.12.2020.
Det ytes for eksempel ikke dekning for reiser som avbestilles på grunn av: avlyste arrangement/festivaler/treff, begrensning i antall deltakere på arrangement/festivaler/treff, stengte fornøyelsesparker, stengte overnattingssteder o.l. Det ytes heller ikke erstatning for reiser som avbestilles på grunn av lokale karantenebestemmelser som gjør at man må i karantene ved ankomst til destinasjon, eller karantene etter hjemkomst fra destinasjon.
Forsikringen sin gyldighet
Coronapandemien er i stadig utvikling og Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til områder med høy smittespredning. Vi anbefaler våre kunder å følge UD sine reiseråd.
Folkehelseinstituttet (FHI) har publisert et kart inndelt i røde og grønne områder basert på hvilke land som har høy eller akseptabelt nivå av smittespredning. Røde områder er de områdene der det fortsatt foreligger offisielt reiseråd fra UD grunnet corona, mens grønne områder man kan reise til. Det er svært viktig å holde seg oppdatert på informasjon fra UD og FHI, da dette er informasjon som kan endres på kort varsel. Se UD sine reiseråd og FHI sitt kart over røde og grønne områder.
Forsikringen gjelder som vanlig dersom det ikke foreligger offisielt reiseråd fra UD (destinasjonen er merket grønn) på avreisetidspunktet, og gjelder som vanlig for hele reisen selv om din destinasjon blir merket rød i løpet av oppholdet.
Dersom du må kjøre gjennom røde områder for å komme til din destinasjon vil forsikringen likevel gjelde for det som ikke er direkte eller indirekte knyttet til corona i det røde området. Reisen gjennom rødt område må da gjennomføres uten overnatting og uten unødvendige stopp.
Utvidelse av dekning til røde områder/områder omfattet av UD sine reiseråd.
For de av våre kunder som likevel velger å dra til et område i Europa som er merket rødt på avreisetidspunktet så velger vi å gå ut over våre vilkår, og lar forsikringen likevel gjelde med enkelte forbehold.
Utvidelsen gjelder for alle land i Europa og vil omfatte skader som ikke er direkte eller indirekte relatert til, eller påvirket av coronasituasjonen. Eksempel på dette kan være karantene grunnet mistanke om smitte, innstilte/forsinkede transportavganger, legebesøk og sykehusinnleggelse ved mistanke om eller med påvist smitte, merkostnader fordi man blir nektet innreise osv. På samme måte vil forsikringen heller ikke dekke hjemreise til Norge for å få behandling dersom du blir rammet av annen sykdom eller skader, og ikke kan få behandling i landet du er i på grunn av smittevern eller manglende kapasitet grunnet corona.
Utvidelsen gjelder ikke for land utenfor Europa
NB! Reiser til områder der det forelå reiseråd fra UD før coronasituasjonen oppstod omfattes ikke.
Husk uansett å følge lokale smittevernregler, samt å utvise stor forsiktighet i forhold til avstand til andre og ikke oppsøker store folkemengder. Vi kan ikke garantere at vi kan hjelpe dersom det skjer noe, siden enkelte områder kan ha utfordringer som vanskeliggjør hjelpen.
Hvis destinasjonen i løpet av oppholdet blir merket grønn på FHI sitt kart gjelder reiseforsikringen som vanlig for skadetilfeller som inntreffer etter tidspunktet da destinasjonen blir merket som grønn.
Avbestilling av private reiser på grunn av Corona
Utenriksdepartementets (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til områder med høy smittespredning. Det er Folkehelseinstituttet (FHI) sitt kart inndelt i røde og grønne områder som viser hvilke områder UD fraråder reiser til på ethvert tidspunkt.
Det er viktig å holde seg oppdatert på informasjon fra UD og Folkehelseinstituttet. Se UD sine reiseråd og FHI sitt kart over røde og grønne områder Fra 15.06 ble det gjort unntak for land i Norden som ikke har høy smittespredning som definert av Folkehelseinstituttet. Fra 15.07 gjøres det på samme måte unntak for enkelte land i EØS/Schengen.
Vi dekker avbestillingsomkostninger man ikke har krav på å få refundert av andre for private utenlandsreiser, hvis det foreligger offisielt reiseråd fra UD grunnet corona på avreisetidspunktet for din destinasjon. Forutsetningen er at din destinasjon ikke hadde et offisielt reiseråd fra UD på bestillingstidspunktet
Det kan være lurt at du ikke avbestiller reisen, men avventer frem til avreisedato er passert. Dette siden situasjonen kan endre seg og reisen kan gjennomføres, og vi ikke kan garantere dekning under forsikringen før avreisedato er passert og vi vet om det forelå reiseråd for din destinasjon på avreisetidspunktet.
Dersom flyselskap eller reiseselskap kansellerer en reise skal de refundere reisen til deg. Først etter avreisedato vet du hvor mye som skal refunderes av reisearrangør og flyselskap, og hva du eventuelt kan søke erstattet under reiseforsikringen.
Dersom du uansett er sikker på at du ikke skal reise, kan det være lurt å undersøke om en tidligere avbestilling kan gi deg en delvis refusjon eller forhindre at du forpliktes til å innbetale mer på reise. Dersom du selv velger å avbestille må du imidlertid være klar over at du ikke har krav på refusjon fra oss dersom det ikke foreligger reiseråd på avreisetidspunktet.
Innenlandsreiser dekkes ikke.
Slik søker du om erstatning
1. Når avreisedato er passert må du få en skriftlig bekreftelse fra flyselskap/reiseselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til på hva du får refundert av dem. Merk at dersom flyselskap eller reiseselskap har kansellert flighten/reisen så har du krav på refusjon fra dem. Det må også fremskaffes en bekreftelse på om reisen ble kansellert av reisearrangør/flyselskap, eller om det var du som selv avbestilte.
2. Ikke ring oss, men fyll ut webskjema og vent på svar.
3. Når du mottar henvendelse fra oss med skadenummer må du med henvisning til skadenummer sende oss:
– Kopi av billetter, booking, leiekontrakt mm. Dato for bestilling må fremkomme.
– Bekreftelse på om reisen ble kansellert av reisearrangør/flyselskap eller om det var du selv som avbestilte, og på hvor mye du får refundert fra de ulike aktørene. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv.
– Dersom reisen er helt eller delvis betalt med et kredittkort må du sende oss kopi av kontoutskrift eller faktura fra kredittkortselskapet som dokumenterer transaksjonen. Husk å oppgi navn på kortinnehaver, og kredittkortnummerets 6 første og 4 siste sifre.
Har du booket en reise på et tidspunkt der det ikke forelå reiseråd for din destinasjon og bare innbetalt depositum, der restbeløpet enda ikke er innbetalt? Ta kontakt med oss før du eventuelt innbetaler restbeløpet. Ring oss på 22 91 33 00 og snakk med skadeavdelingen eller på mail: reise.skade@nemiforsikring.no. Dersom du innbetaler restbeløpet på et tidspunkt da det foreligger reiseråd for din destinasjon og senere må avbestille på grunn av corona, vil ikke forsikringen dekke innbetalt restbeløp.
Hvis du får tilbud om «voucher», tilgodelapp, bonuspoeng, Cash Points eller lignende av flyselskap eller reiseselskap, og takker nei til dette vil du ikke få erstatning under reiseforsikringen.
Dersom din henvendelse gjelder avbestilling som ikke skyldes Corona, eller andre typer skader eller hendelser så er det fint om du benytter passende skademelding, disse finner du her. Fyll ut skademelding og send skademeldingen inn til oss på e-post reise.skade@nemiforsikring.no